پس از نصب و راه اندازی شبکه، پشتیبانی و نگهداری شبکه از مهم ترین الزاماتی است که سازمان ها به آن نیاز دارند. پشتیبانی و نگهداری شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است و نیروی کار ماهر و متخصص می طلبد. پشتیبانی و نگهداری شبکه چیست و شامل چه خدماتی می شود؟ چه کسی یا کسانی وظیفه پشتیبانی و نگهداری شبکه را برعهده دارند؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد و به خدمات پشتیانی و نگهداری شبکه نگاهی دقیق تر خواهیم انداخت.

پشتیبانی و نگهداری شبکه چیست

پشتیبانی و نگهداری شبکه به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در حوزه سیستم های کامپیوتر ارائه می شوند. هدف اصلی این خدمات حفظ، نگهداری و رفع تمامی مشکلات مربوط به شبکه است. به طور کلی مشکلاتی که ممکن است شبکه را درگیر خود کنند، به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم بندی می شوند. بر این اساس دو نوع پشتیبانی شبکه وجود دارد؛ پشتیبانی نرم افزاری و پشتیبانی سخت افزاری.

پشتیبانی نرم افزاری

پشتیبانی نرم افزاری شبکه

پشتیبانی نرم افزاری شبکه در واقع بخشی از خدمات اکتیو شبکه می باشد. تمامی مشکلات، خطاها و اطلاعات مربوط به نرم افزار های شبکه در حوزه خدمات پشتیبانی نرم افزاری شبکه قرار می گیرند. اصلی ترین خدمات پشتیبانی نرم افزاری شبکه شامل موارد زیر می شود:

  • نصب و آپدیت ویندوز
  • رفع ایرادات تمامی نرم افزار ها
  • نصب و آپدیت تمامی نرم افزار های مورد نیاز
  • نظارت بر سیستم های شبکه
  • نظارت و مدیریت اینترنت شبکه
  • پشتیبانی و نگهداری از اطلاعات سرور
  • پیشگیری از ایرادات شبکه
  • بک آپ گیری از تمامی اطلاعات

پشتیبانی سخت افزاری

پشتیبانی سخت افزاری شبکه شامل تمامی خدمات نگهداری شبکه در بخش پسیو شبکه است. نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات سخت افزاری و اجزای مختلف یک شبکه در حوزه پشتیبانی سخت افزاری شبکه می گنجد. از مهم ترین خدمات پشتیبانی سخت افزاری شبکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره جهت خرید انواع تجهیزات
  • مانیتورینگ و مدیریت آنلاین تجهیزات شبکه
  • بازدید و بررسی های دوره ای تجهیزات شبکه
  • نصب و ارتقای سخت افزار ها
  • عیب یابی و رفع خرابی تجهیزات شبکه

پشتیبانی سخت افزاری شبکه

خدمات پشتیبانی شبکه

خدمات پشتیبانی شبکه می تواند با توجه به نیاز های کارفرما و وسعت پروژه می تواند متنوع و مختلف باشد. در ادامه شرح خدمات پشتیبانی شبکه را به اختصار خواهید دید:

  • نگهداری و حفاظت از اجزای مختلف شبکه
  • حفاظت از تمامی سیستم های سازمان
  • ارتقای زیر ساخت شبکه
  • نگهداری از سخت افزارها و نرم افزار های شبکه
  • طراحی و نصب نرم افزار های مورد نیاز شبکه
  • حفظ اطلاعات سازمان
  • رفع ایرادات شبکه
  • پشتیبانی شبکه و سرور
  • پیش بینی نیاز های احتمالی شبکه و رفع آن ها
  • پیشگیری از مشکلات احتمالی شبکه
  • سرویس کلی سیستم ها
  • نگهداری سیستم ها و شبکه های کامپیوتری
  • بک آپ گیری از تمامی اجزا و اطلاعات سیستم
  • تامین امینت سیستم
  • بررسی و حافظت از کابل کشی شبکه
  • بررسی و حفاظت از سرور
  • راه اندازی و حفاظت از زیر ساخت پسیو شبکه
  • بررسی و حفاظت از اکتیو شبکه

تفاوت پشتیبانی شبکه و پشتیبانی انفورماتیک

پشتیبانی شبکه به تمامی مواردی گفته می شود که سیستم های شبکه شما را سالم و به روز نگه می دارد. در پشتیبانی شبکه، کارشناسان از سلامت اجزای شبکه و عملکرد درست آن ها اطمینان حاصل می کنند. سخت افزار، نرم افزار و سرویس های اینترنت در پشتیبانی شبکه همواره مورد بررسی قرار گرفته و به صورت منظم مورد آزمایش و عیب یابی قرار می گیرند.

از سوی دیگر می توان گفت پشتیبانی انفورماتیک یکی از خدماتی است که زیر مجموعه خدمات پشیتبانی شبکه قرار می گیرد. در این نوع پشتیبانی داده های اطلاعاتی سیستم ها ذخیره و مورد پردازش قرار می گیرند. طراحی، نصب یا آپدیت نرم افزار ها، بومی سازی نرم افزار ها، ذخیره و بک آپ اطلاعات همگی در حوزه پشتیبانی انفورماتیک قرار می گیرند.

شرکت پشتیبانی شبکه

یکی از روش های پشتیبانی شبکه استخدام یک متخصص شبکه است. در چنین شرایطی متخصص شبکه همواره در محل شبکه حضور داشته و به صورت خصوصی به بررسی و رفع اشکالات شبکه می پردازند. این کار می تواند هزینه های زیادی برای سازمان داشته باشد؛ با این حال اغلب سازمان هایی که امنیت اطلاعاتشان از اهیمت زیادی برخوردار است ترجیح می دهند یک کارشناس پشتیبان شبکه به صورت خصوصی و روزانه امنیت و پشتیبانی شبکه آن ها را برعهده بگیرد.

یک شرکت پشتیبانی شبکه، به شرکتی گفته می شود که می تواند به صورت دوره ای خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه را ارائه دهند. این خدمات به صورت پکیج های مختلفی ارائه می شوند که این پکیج ها برای هر شرکت متفاوت اند. به عنوان مثال یک شرکت پشتیبانی شبکه به صورت ماهانه یک کارشناس پشتیبان شبکه برای بررسی و رفع اشکالات شبکه به سازمان شما ارسال می کند. استفاده از خدمات شرکت های پشتیبان شبکه می تواند در هزینه های شرکت صرفه جویی کند.

کارشناس پشتیبانی شبکه

کارشناس پشتیبانی شبکه

کارشناسان شبکه در بخش پشتیبانی، وظیفه نگهداری از تجهیزات و سیستم های شبکه را دارند. این افراد دانش کامل و تخصصی از شبکه و اجزای آن، انواع مشکلات و خرابی های احتمالی شبکه، راه حل های رفع اشکلات شبکه، تعمیر تجیهزات شبکه و زیرساخت شبکه دارند. این افراد از شبکه به گونه ای مراقبت می کنند که مشکلات و هزینه های مرتبط با شبکه در سازمان ها به حداقل برسد. برخی از وظایف کارشناس پشتیبانی شبکه به شرح زیر است:

  • شناسایی و رفع مشکلات شبکه
  • نظارت و مدیریت اجزای شبکه
  • به روز رسانی بخش های مختلف شبکه
  • تامین امنیت شبکه
  • آموزش پشتیبانی شبکه به مسئولین مربوطه
  • آموزش سیستم های جدید به کارمندان سازمان ها
  • بررسی دوره ای سیستم ها و اجزای شبکه
  • بررسی نحوه عملکرد سیستم با کمک پرسنل مجموعه
  • رفع نیاز های مرتبط با شبکه برای کارفرما
  • مستند سازی تجهیزات و ارائه گزارش شبکه به کارفرما

تعرفه و قیمت پشتیبانی شبکه

تعرفه های پشتیبانی شبکه می تواند با توجه به خدمات مورد نیاز کارفرما و شرکت ارائه دهنده خدمات می تواند متفاوت باشد. برای استعلام قیمت پشتیبانی شبکه می توانید با کارشناسان مایاکلاینت تماس حاصل کرده و از مشاوره رایگان نیز برخوردار شوید.

قرارداد پشتیبانی شبکه

در قرار داد پشتیبانی و نگهداری شبکه باید تمامی شرایط و خدمات مورد تقاضا و تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر درج شود. این اطلاعات در کنار مشخصات کامل طرفین به صورت و واضح و مبرهن نوشته شده و شرایط فسخ قرار داد نیز توضیح داده می شود. در اغلب موارد بخشی از هزینه ضمن عقد قرارداد و مابقی پس از ارائه خدمات مورد تقاضا پرداخت می شود.

سوالات متداول

1-چرا پشتیبانی شبکه مهم است؟

شبکه شامل اعضا، تجهیزات و نرم افزارهای مختلف و متعددی است. کار با این بخش های شبکه پیچیده است و به راحتی نمی توان از پس آن برآمد. سازمان هایی که از شبکه های کامپیوتری استفاده می کنند در صورت ایجاد هر گونه خطا یا ایراد در شبکه، به کارشناسان پشیتبان شبکه نیاز خواهند داشت.

2-چگونه می توانم از خدمات پشتیبانی شبکه بهره مند شوم؟

برای بهره مندی از خدمات پشتیبانی شبکه می توانید به صورت حضوری، از طریق سایت شرکت های کامپیوتری و یا از طریق تماس تلفنی با شرکت های پشتیبان شبکه در ارتباط باشید. مجموعه مایاکلاینت می تواند تمامی خدمات پشتیبانی شبکه را با بهترنی کیفیت ارائه دهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 02188640194 الی 7 تماس حاصل فرمایید.

3-چه شرکت هایی به ارائه خدمات پشتیبانی شبکه می پردازند؟

اغلب شرکت های فعال در زمینه شبکه های کامپیوتری قادر به ارائه این نوع خدمات هستند. با این حال پیش از عقد قرارداد بهتر است به این شرکت ها مراجعه کرده و از نحوه ارائه خدمات آن ها اطمینان حاصل فرمایید.

4-آیا اطلاعات شبکه در صورت سپردن پروژه به شرکت های پشتیبان شبکه حفظ می شود؟

شرکتی که برای ارائه خدمات پشتیبان شبکه انتخاب می کنید باید فعالیت قانونی داشته باشد و عضو انجمن صنفی رایانه ای کشور باشد. قرارداد شما با این شرکت ها نیر باید کاملا حقوقی و شاما بند جامع تهعد به عدم افشای اطلاعات محرمانه یا NDA باشد. در چنین شرایطی پشیتبانی شبکه شما در امنیت کامل انجام می شود.